Cerca contraforts...

dilluns, 16 d’abril del 2012

A Madrid potser ja ens veuen independents


No hauria de passar desapercebuda la tossuderia del Govern espanyol a les principals tribunes del Món Occidental. Els darrers pressupostos, que sobre el paper compleixen les xifres dictades des de Frankfurt quant a dèficit públic –amb un topall de 5,2% del PIB-, poden semblar una broma de mal gust.
A tall d’exemple podem indignar-nos pel que sembla un balafiament en tota regla d’uns recursos públics que, ens agradi o no, ens gestiona l’executiu des de Madrid. A tall d’anècdota tenim que es destinen més diners a la Casa Reial (8,2 milions d’euros d’assignació directa) que a les Rodalies de Catalunya (escassos 8 milions d’euros) o que es destinen un 70% de la inversió en infraestructures a l’AVE a Galícia i a l’Atlàntic (Euskadi i ramals a Astúries i Cantàbria) mentre que l’Eix Mediterrani –que, recordem, és l’únic realment rendible econòmicament- queda pràcticament congelat, amb l’aturada de les connexions al Port de Barcelona, a la N-II a Girona (quanta gent més s’hi ha de matar per fer-hi quelcom?) i en infraestructures ferroviàries a Catalunya i el País Valencià.

No entrarem a parlar de les trampes comptables que fan centrifugant el dèficit (els deutes amb Catalunya els imputen com a dèficit de Catalunya i no com a deute de l’Estat). Tampoc que Catalunya és la “Comunitat Autònoma” que pateix una retallada major de la inversió (-44%). Són figues d’un altre paner.
Europa hauria d’adonar-se que no només la xifra importa. L’austeritat és una via, però cal posar la vista sobre en què s’inverteix per començar a créixer. Espanya, recordem-ho, és el segon país amb més quilometres d’alta velocitat del món. Només ho supera el Gegant Xinès. La doctrina d’Aznar, fervorosament continuada pel govern socialista de Zapatero, d’articular Espanya entorn d’unes infraestructures que centrin Madrid com a únic node de l’Estat s’imposa a la racionalitat econòmica. Què hi fa, l’eficiència, quan et cal eliminar la diferència?
Però aquesta voluntat d’arraconar el Corredor Mediterrani i d’altra banda entestar-se a perforar els Pirineus amb un túnel de 41,7 km (dels quals la meitat hauria de perforar França) té una lectura més clara. Mireu un mapa de trens. Espanya connecta amb Europa per dos punts: a l’Atlàntic, per Baiona i Hendaia (Euskadi) i per Portbou, al Mediterrani. L’aposta per la Travessia Central dels Pirineus no és quelcom quixotesc. Hi ha veus que diuen que a Madrid ja es treballa amb la hipòtesi d’una Catalunya independent.  En aquest -per ara- supòsit, les connexions d’Espanya amb Europa estarien clarament condicionades. I a Madrid, dependre de Catalunya, els treu la son. 

Disculpeu el mapa. La font (railplus.com) no sap que Gerona es diu Girona.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Gràcies per comentar!