El títol de l’article és desafortunat. El “Pla
Bolonya”, la declaració que va assentar les bases de l’Espai Europeu d’Educació
Superior (EEES), no va ser una mala idea en absolut. Les intencions eren bones:
establir un sistema de crèdits (ECTS) homologable a nivell europeu i que
tingués en compte les hores d’esforç més enllà de les hores estrictament
lectives, establir un sistema de
titulacions més fàcilment convalidable entre països i introduir titulacions
duals de grau i màster per a una major especialització. A part de vestir-ho amb
bones intencions de fomentar la mobilitat, la cooperació, la homogeneïtat entre
països...
El problema va ser la seva implantació. L’any que ve ens graduarem els conillets d’índies, la primera promoció del Pla Bolonya. L’experiència amb tots dos plans, doncs, em permet fer una breu comparació.
El problema va ser la seva implantació. L’any que ve ens graduarem els conillets d’índies, la primera promoció del Pla Bolonya. L’experiència amb tots dos plans, doncs, em permet fer una breu comparació.
A Espanya, la implantació de l’EEES es va fer
tard i malament. Ho sabíem, però és ara quan en veurem els resultats. Repassem-ne
alguns punts: El sistema de crèdits ECTS ha suposat, a la pràctica, reduir les
hores de classe de totes les titulacions. En els casos que he comprovat ha
suposat aproximadament 1 hora setmanal menys per assignatura. Al cap de la
carrera, si fem la suma, entendreu per què la majoria de professors
coincideixen amb la boca petita que aquesta primera promoció està a anys llum
en preparació de les que l’han precedit. En teoria, el canvi que s’havia
d’imposar en els docents i que havia de fer que es promogués l’autoaprenentatge
i el treball autònom, s’ha convertit en deixar d’ensenyar part dels programes,
immutables -no fos cas-, o a deixar-los a criteri de l’estudiant. A la
pràctica, però, la manera d’ensenyar és la mateixa. En la manera com
estructurem les titulacions també som uns rara
avis a Europa. A la majoria de països es fa un grau de 3 anys, amb
coneixements troncals, i un màster de dos anys per a especialitzar-se. Aquí no:
grau de 4 anys i un màster d’un any. La picaresca és evident: estudiants
estrangers, després de 3 anys de grau, poden venir i acabar el seu màster amb
un sol any, amb bon clima i molta gresca. No m’ho invento, la setmana passada
m’ho comentava un company.
Bolonya, per a molts estudiants, ha estat tornar
als “deures per demà”, al “passar llista” i al “present!”. Per garantir
l’assistència, es passa llista. Potser, si enlloc de limitar-se a recitar els power points es fes lluir el caràcter
magistral de les classes hi hauria bufetades per seure, escoltar, prendre
apunts i aprendre. Bolonya ha suposat el paternalisme i la rigidesa, les
universitats convertides en nous instituts, en què els alumnes som això,
alumnes, i no estudiants. Suposa seguir amb els exàmens tipus test a final de quadrimestre,
corregits a màquina, i als coneixements vagues i imprecisos. El salt en la
responsabilitat individual i de consciència que suposava la universitat,
esborrada per un concepte infantil de l’estudiant i de la universitat.
Article publicat al Diari de Girona el 9 de març de 2012
Article publicat al Diari de Girona el 9 de març de 2012
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Gràcies per comentar!