Si hagués dit als meus clients què necessitaven, haurien dit que un cavall millor. Aquesta frase la va dir Henry Ford poc després de revolucionar la humanitat. Ford, fundador de la companyia automobilística del mateix nom, va ser el primer d'introduir l'automòbil a les nostres vides, fa més de 100 anys. La seva innovació no va quedar aquí perquè també és responsable del que, de manera gens ocurrent, s'anomena el fordisme.
El fordisme suposa una combinació de cadenes de muntatge, maquinaria especialitzada, salaris alts i un nombre elevat de treballadors en plantilla amb el resultat d'aconseguir un producte de consum massiu. A partir d'aquesta invenció, més important que el mateix automòbil, va aconseguir desterrar els cavalls del carrer per posar-hi cotxes.
Un altre episodi interessant del personatge va ser quan, durant la Gran Depressió i davant les dificultats econòmiques va etzibar al consell de la companyia que apugessin els salaris. Els consellers, alarmats pel "deliri" de l'amo, li van qüestionar. Ell els va dir: "què penseu que faran els nostres treballadors si tenen més diners? [silenci] Comprar un cotxe!". Efectivament va aconseguir que desenes de milers de treballadors de la companyia s'apuntessin al carro del cotxe (sic), va aixecar les vendes i va fer una operació de màrqueting per a la història.
Però tornem a la primera cita. Aquesta crisi és una crisi mai vista a la història, per la seva profunditat i per la seva globalitat. Una punta i altra del Món estan a milisegons de distància a través de la xarxa i això fa que sigui impossible de predir què passarà d'aquí tan sols una hora. Per això, potser, si en comptes de preguntar-nos què necessitem per sortir de la crisi hauríem de posar-nos a crear, a innovar i a pensar que per a nous problemes calen noves solucions.
Potser per produir millor en Govern ens hauria de proporcionar millors serveis en comptes de retallar-los
ResponElimina